تبلیغات
معرفی بهترین سایت ها - معرفی و دانلود فایل کامل دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)
 
معرفی بهترین سایت ها
بهترین سایت در هر زمینه ای را از ما بخواهید.
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : صد سو
مطالب اخیر
نویسندگان

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)

  • دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)
    دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم) دسته: تربیت بدنی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 82 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 75

    دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)

    قیمت فایل فقط 29,900 تومان

    خرید

    دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه

    2-1- مفهوم سلامت روان......................... 14

    2-2- تاریخچه بهداشت روان..................... 15

    2-3- تعاریف سلامت روان........................ 17

    2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف............ 18

    2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف............ 19

    2-5-1- مکتب زیست گرایی..................... 19

    2-5-2- مکتب رفتار گرایی.................... 20

    2-5-3-مکتب روانکاری........................ 20

    2-5-4-مکتب انسانگرایی...................... 21

    2-5-5-مکتب بوم شناسی....................... 21

    2-6- اصول سلامت روانی......................... 21

    2-7- اهداف ایجاد سلامت روان................... 24

    2-7-1- پیشگیری اولیه....................... 25

    2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان)................ 25

    2-7-3- پیشگیری ثالث........................ 26

    2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه............. 26

    2-9-  بزرگی مسأله سلامت روان................. 28

    2-10-  اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش   30

    2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش    31

    2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش. 31

    2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد 32

    2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه  32

    2-15- ویژگی­های عمومی پسران................... 33

    2-16- دسته بندی رشته ­های ورزشی............... 34

    2-17- اصول روانی انتخاب فعالیت­های ورزشی...... 34

    2-18- ویژگی­های ورزش.......................... 35

    2-19- فواید ورزش............................. 36

    2-20- سه حیطه کسب سلامتی...................... 37

    2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)........ 37

    2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی).......... 38

    2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)....... 39

    2-21- چرا ورزش می­کنیم؟....................... 40

    2-21-1- کنترل وزن.......................... 40

    2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی...... 40

    2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی.......... 41

    2-21-4- لذت بردن........................... 41

    2-21-5- ایجاد عزت نفس...................... 41

    2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی............. 41

    2-22- چرا ورزش نمی­کنیم؟...................... 42

    2-23- اساسنامه‌ مدارس‌ شبانه‌­روزی‌............... 43

    2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانه­روزی...... 48

    2-25-  پژوهشهای پیشین........................ 52

    فهرست منابع

    منابع فارسی................................. 94

    منابع انگلیسی............................... 100

    پیش از پرداختن به تعریف سلامتی روانی لازم است به یک نکته اشاره نماییم. سه واژه­ «بهداشت روانی» و«سلامت روانی» و « بهزیستی روانی» اگر چه دارای معانی متفاوتی هستند، ولی در مواردی بجای یکدیگر به کار می­روند (هرشنسن[1]و پاور[2]، 1988، ترجمه منشی طوسی،1374).

    سلامت یکی از مفاهیم ضروری و همواره مورد بحث دنیای پیچیده انسان است که قدمتی به بلندای هستی وی دارد. سلامتی کیفیتی از زندگی می­باشد که تعریف آن مشکل و اندازه­گیری آن نیز سخت می­باشد. متخصصان تعاریف متعددی از مفهوم سلامت ارائه کرده­اند اما همه آنها به­طور مشترك مسؤولیت درقبال وجود خود و انتخاب سبک زندگی سالم را سرلوحه مباحث خود قرار داده­اند و همه آنها با هدف به حداکثر رساندن توان فرد برای بهتر زیستن توجه دارند.

    برای سلامتی معانی متعددی وجود دارد هرچند کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخص است، با این وجود تعریف آن آسان نیست و برای مردم مختلف معنای متفاوتی دارد. معنای لغوی سلامتی کامل بودن، بی­عیب بودن، تندرستی و مقدس بودن است. سلامت در بُعد جسمانی و روانی معنا می­یابد، زیرا انسان به تنهایی نه جسم است و نه روان، بلکه تلفیقی از این دو عنصر می­باشد. لذا چون انسان در محیط اجتماع به سر می­برد و در اجتماع پیوسته در معرض عوامل اجتماعی و بیولوژیکی گوناگون قرار می­گیرد، نتیجه آن اختلال در سلامت روانی است. اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و از روش­هایی چون ورزش منظم، تغذیه مناسب، و آزمایش­های طبی مرتب برای کسب اطمینان از سلامتی خود استفاده می­کنند، اما تنها تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ بهداشت روان خود واقف هستند. هر چند همه در زندگی خود فشار روانی را تجربه می­کنند و قطعاً میزان معینی از آن برای انگیزش مفید است، اما سطوح فشار روانی باید به دقت مورد بازبینی واقع شود. فشار روانی می­تواند مشکلات جسمانی (فشارخون بالا، سردرد، گردن­درد، خستگی)، تولید کند و ممکن است سرآغازی برای ناتوانی روانی در بعضی از افراد باشد. بنابراین اصطلاح سلامت روانی، اصطلاحی است که از آن برای بیان و اظهارکردن هدف خاصی برای جامعه استفاده می­شود. هر فرهنگی براساس معیارهای خاص خود به دنبال سلامت روانی است. هدف هر جامعه این است که شرایطی را که سلامت اعضای جامعه را تضمین می­کند آماده نماید. منظور از سلامت روانی، سلامت ابعاد خاصی از انسان مثل هوش، ذهن، حالت و فکر می­باشد. از طرف دیگر سلامت روانی روی سلامت فیزیکی هم تأثیر دارد. بسیاری از پژوهش­های اخیر مشخص کرده­اند که یک سری اختلال­های فیزیکی و جسمی به شرایط خاص روانی مرتبط هستند (نجات، 1378).

    2-2- تاریخچه بهداشت روان

    در حقیقت بهداشت روان را می­توان یكی از قدیمی­ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری­های روانی از زمان­های قدیم وجود داشته، بطوری­كه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته كه بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان كرد . تقریباً از سال 1930 یعنی بعد از تشكیل اولین كنگره بین المللی بهداشت روان بود كه این رشته بصورت جزئی از علوم پزشكی درآمد و سازمان­های روانپزشكی و مراكز پیشگیری دركشورهای مترقی یكی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع كردند.

    در سال 1930 اولین كنگره بین­المللی بهداشت روان با شركت نمایندگان پنجاه كشور در واشنگتن تشكیل شد و مشكلات روانی كشورها و مسائلی از قبیل تأسیس بیمارستان­ها، مراكز درمان سرپایی، مراكزكودكان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین كنگره بین المللی بهداشت روان كه در لندن تشكیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان­گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسكو و سازمان جهانی بهداشت درآمد بطوری­كه این سازمان در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت .از آن تاریخ به بعد هر سال یك جلسه بین­المللی و هر چهار سال یكبار كنگره جهانی تشكیل شده و می­شود. در نتیجه تلاش و كوشش­های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده و در سراسر جهان مسائل بهداشتی كشورها مورد بررسی قرار می گیرد .ضمناً از مسئولین بهداشتی كشورهای مختلف خواسته شده تا برنامه­های بهداشت روانی را جزو برنامه­های بهداشت عمومی قرار دهند.

    در كشور ایران نیز علیرغم آنكه از زمان محمدبن زكریای رازی و بعد، ابوعلی سینا به بیماران روانی(دیوانگان آن زمان ) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف دارویی و روش­های گوناگونی همچون تلقین استفاده می­كردند، ولی بطور رسمی در سال 1366 برنامه­های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره كلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشكیل گردید .اگرچه از سال 1319 تدریس روانپزشكی در دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی  ایران و ایجاد شبكه­های بهداشتی درمانی، در كشور، موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اولیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در كشور، مورد توجه قرار دارد.

    2-3- تعاریف سلامت روان

    امروز سلامت روان توجه روزافزون محققان شاخه­های علوم را به خود جلب كرده و به تبع آن شمار قابل توجهی از پژوهش­ها را به خود اختصاص داده است. از این­روست كه می­توان در ادبیات سلامت از تعاریف متعدد با روی­آوردهایی متكثر سراغ گرفت (چاهن[3]، 2000).

    سلامتی، در واقع، داشتن تعادل کامل است. این تعادل در سه بُعد جسمانی، روانی و اجتماعی مطرح می­شود. سلامت روانی در تعریف سازمان جهانی بهداشت یک نشانه مهم در سلامت عمومی است. سلامت عمومی عبارت از حالت رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی است، نه فقط فُقدان بیماری(کاپلان و سادوک[4]، 1381).

    در تعریفی دیگر، سلامت روانی، وضع روانی فرد است که احساس راحتی و آسایش کرده و در آن حالت می­تواند در اجتماع خود، به­راحتی و بدون اشکال فعالیت داشته باشد و ویژگی­های شخصی او در آن اجتماع سبب خوشنودی و رضایت خاطرش می­شود ( بهرامی و منصوری، 1383).

     ربر[5](1368) سلامت روانی را برای مشخص کردن کسی که کارکرد او در سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری است، به­کار می­برد. بر اساس تعریف حسینی، فرد سالم فردی است که در ضمن تطبیق با شرایط زمان و مکان محیط خویش، با آگاهی از فلسفه وجودی بشر، هدف ترقی و انسانی برای خود در نظر گرفته و رو به آن روان است و برای دست یافتن به آن در تلاش است، در نتیجه، افق روشنی در مقابل دارد و افکار و رفتارش برای خود و دیگران ایجاد امنیت می­کند (حسینی، 1371).  

    فرهنگ روانپزشکی کمپل[6]"سلامت روانی" را احساس رضایت و بهبود روانی و تطابق کافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه تعریف کرده است (پورافکاری،1373). 

    کارل مننجر[7] می­گوید: سلامت روانی عبارت از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان به­ طوری که باعث شادی و برداشت مفید و مؤثر به طور کامل شود (میلانی­فر،1382).

    2-4- سلامت روان از دیدگاه­های مختلف

    2-4-1- از نظر آمار دانان

    كسانی كه با آمار سر وكار دارند برای تعریف افراد بهنجار از میانگین یا منحنی توضیع عمومی استفاده می­كنند و افراد جامعه را با خصوصیات افراد میانگین مقایسه می­كنند. این روش جنبه آماری دارد و فاقد جنبه­­ی بالینی و درمان است برابر این دیدگاه كسانی­كه از میانگین جامعه انحراف دارند از بهداشت روانی بهرمند نمی­باشند (احمدوند،1382). 

    2-4-2- از نظر پزشكان

    پزشكان سالم بودن را نداشتن علایم بیماری تلقی می­كنند. این استدلال در مورد برخی از بیماری­های جسمی نظیر بیماری­های عفونی ممكن است صدق كند، ولی در مورد بیماری­های روانی قابل تعمیم نیست (میلانی­فر، 1382).

    2-4-3- از نظر روانپزشكان

    اكثر روانپزشكان توانایی سازش با محیط، انعطاف­پذیری ، قضاوت عادلانه و منطقی در مواجهه با محدودیت­ها و فشارهای روانی را ملاك سلامت و تعادل روان می­دانند و هدف اصلی از درمان بیماران روانی نیز قادر كردن آنها به زندگی در خانواده و اجتماع و به اصطلاح سازش با محیط است (احمدوند، 1382).

    روانپزشكان فردی را از نظر روانی سالم می­دانند كه بین رفتار و كنترل او در برخورد با مشكلات اجتماعی تعادلی وجود داشته باشد. انسان و رفتارهای او در مجموع یك سیستم تلقی می­شود. برابر این نگرش سیستمی، عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی اجتماعی او اثر گذاشته و برعكس از آن اثر می­پذیرد. از این­رو در بهداشت روانی آنچه مورد بحث قرار می­گیرد پدیده­هایی است كه در اطراف انسان وجود دارد و بر كل سیستم او تأثیر می­گذارند و یا از آن متأثر می­شوند (میلانی­فر، 1382).   

     2-4-4-  از نظر روانكاران  

    روانكاران كه روی شخصیت ایده­آل تكیه دارند «من»[8] را واسطه بین خواسته­های «نهاد»[9] و كنترل نظارت «من برتر»[10] دانسته و سلامت روان را میانجیگری درست و منطقی بین دو قدرت «نهاد» و «من برتر» تلقی می­كند (میلانی­فر، 1382).

    من باید بتواند بین تعارض­های نهاد و من برتر تعادل ایجاد كند و چنانچه از عهده برقراری تعادل لازم بر نیاید بهداشت روانی به هم می­خورد و شخص دچار مشكل روانی می­گردد (احمدوند، 1382). 

    2-5- سلامت روانی از نظر مكاتب مختلف

    2-5-1-  مكتب زیست گرایی

    مكتب زیست­گرایی در ...


    [1] - Hershenson

    [2] - Power

    [3] - Chauhan

    [4] - Kaplan & Sadock

    [5] - rebar

    [6] - cample

    [7] - Karl Menninger

    [8]- Ego

    [9]- Id

    [10]- Super Ego

    قیمت فایل فقط 29,900 تومان

    خرید

    برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی , تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی , مبانی نظری مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار , مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی , پیشینه تحقی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :